Αλήθεια τώρα, το τσίπουρο;

Βάρα νταγερέ, βάρα νταγερέ
σαν το κύμα να χορέψω
σαν φωτιά μωρέ
Άιντε βρε παιδιά, φέρτε τσικουδιά
ρίξτε τσίπουρο στ’αστέρια
να καεί η βραδιά….

tsipouro-paragwgiΠολύς λόγος και κυρίως πλάκα γίνεται σήμερα όλη μέρα με την πρόταση της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ, η εφαρμογή της οποίας προβλέπεται στο 3ο «αριστερό» μνημόνιο, να φορολογηθεί ή να σταματήσει η κυκλοφορία του χύμα τσίπουρου. Πέρα από την πλάκα το κυνηγητό στο χύμα τσίπουρο είναι κι αυτό άλλη μία αιτία πολέμου και μιλάω πολύ σοβαρά.
Αλλά ας εξηγηθώ. Η περίφημη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ προβλέπει:

«Η πρόταση του Οργανισμού είναι να καταργηθεί η διακίνηση «χύμα» τσίπουρου, ούτως ώστε όποιες ποσότητες δεν είναι τυποποιημένες να κατάσχονται και να περιοριστούν οι μικροί παραγωγοί αποκλειστικά στην κάλυψη των δικών τους αναγκών.»

Αλήθεια τώρα πιστεύει κανείς ότι είναι πρακτικά εύκολο και οικονομικά αποδοτικό να κυνηγηθεί και να κατασχεθεί το χύμα τσίπουρο; Επίσης τη στιγμή που το τσίπουρο που σερβίρεται στα μαγαζιά είναι φορολογημένο και μάλιστα σκληρά (όπως όλα τα ποτά) σε τι άραγε στοχεύει αυτή η πρακτική της σύγχρονης ποτοαπαγόρευσης;

Κατά την άποψη μου το θέμα του τσίπουρου δεν είναι οικονομικό αλλά είναι κομμάτι ενός σκληρού ψυχολογικού πολέμου. Από την αρχή της κρίσης και των μνημονίων η προπαγάνδα μιλούσε για τους «Έλληνες που ζουν πάνω από τις δυνατότητες τους», για «τεμπέληδες εργαζομένους», για «αυτούς που γεμίζουν τις καφετέριες και τι ταβέρνες» κοκ. Σε αυτού του είδους την προπαγάνδα εντάσσεται και η επίθεση στο τσίπουρο. Ο κυρίαρχος στόχος τους δεν είναι τα λίγες χιλιάδες € αλλά το χτύπημα της συλλογικότητας και της κοινωνικότητας. Η αλήθεια είναι ότι δεν τους φτάνει να μας έχουν άνεργους, δεν τους φτάνει να μας έχουν απλήρωτους και χωρίς δικαιώματα θέλουν να μας τα πάρουνε όλα. Δε θέλουν να έχουμε τίποτα που να αγαπάμε, δε θέλουν βρισκόμαστε με φίλους και να περνάμε καλά. Μας θέλουν με το κεφάλι σκυφτό, απογοητευμένους και φοβισμένους.
Μπορεί να ακούγομαι υπερβολικός και ίσως προκατειλημμένος λόγω βολιώτικης καταγωγής αλλά αν το σκεφτεί κανεις καλά και προσπαθήσει να το κάνει εικόνα στο μυαλό του θα δει ότι πίσω από τις οικονομοτεχνικές μελέτες των τεχνοκρατών κρύβεται το χαιρέκακο χαμόγελο ενός βρωμερού και πλούσιου αφεντικού που απολαμβάνοντας την ακριβή του σαμπάνια φθονεί όσο τίποτα την κυριακάτική τσιπουροκατάνυξη των «υπηκόων».
Η αλήθεια είναι και το ξέρουμε όλοι καλά ότι όλοι εμείς που συμμετέχουμε σε κάποιο στάδιο (ή και σε όλα) της αλυσίδας παραγωγής, διακίνησης και κυρίως κατανάλωσης χύμα τσίπουρου δεν το κάνουμε, στη συντριπτική μας πλειοψηφία τουλάχιστον, για τα λεφτά. Το τσίπουρο είναι αφορμή για να μαζευτούμε όλοι μαζί. Σε όλη τη χώρα οικογένειες, φίλοι ακόμα και ολόκληρα χωριά και τοπικές κοινωνίες μαζεύονται για να βράσουν τσίπουρο. Παρέες σπάνε τη μιζέρια με ένα μεζέ και ένα τσίπουρο για «να πάνε κάτω τα φαρμάκια». Αυτό όλο είναι που ονομάζω εγώ λαϊκή συλλογικότητα. Πρόκειται για μια κοινωνική συμπεριφορά που είναι διάχυτη και μπορεί να μην έχει περιγραφεί στα βιβλία της θεωρίας αλλά αποτελεί μία συντροφικότητα που είναι απόσταγμα λαϊκής εμπειρία και παράδοσης αιώνων. Μίας παράδοσης που στο τέλος τέλος γίνεται η γνώση του ότι όλοι εμείς, οι από κάτω, περνάμε καλά και όταν είμαστε μαζί, είμαστε αποτελεσματικοί όταν δουλεύουμε μαζί, βρίσκουμε το δίκιο μας όταν παλεύουμε μαζί και γράφουμε ιστορία όταν νικάμε μαζί… Αυτή την εμπειρία που ακόμα κι αν είναι ασυνείδητη είναι ταξική θέλουν να ξεριζώσουν, και είναι τραγικό να συμπράττουν σε αυτό και κάποιοι που μιλούν στο όνομα της Αριστεράς (πανάθεμα τους…).
Το «άγιο τσιπουράκι» μπορεί να είναι λοιπόν συμβολικό αλλά δεν είναι αμελητέο δεν τους χαρίζουμε τη συλλογικότητα μας, τη διατηρούμε και την κάνουμε θυμό που θα τους πνίξει, κι όπως λέμε και με την παρέα όταν μαζευόμαστε στα τσιπουράδικα του Βόλου: «στην υγειά μας και σκατά στους εχθρούς μας»!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s